ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, November 27, 2008

ISU BARRACK OBAMA

ISU BARRACK OBAMA:
SIDANG DEWAN UNDANGAN NEGERI PAHANG JADI GAMAT?

KUANTAN – Isu kemenangan Barrack Obama sebagai simbol perpaduan yang diucapkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN ) Triang, , Encik Leong Ngah Ngah telah diputarbelitkan oleh sebuah akhbar tabloid menggamatkan Persidangan Dewan Ungan Negeri Pahang, Khamis lalu.

Ucapan ADUN Triang itu menyebabkan suasana Dewan menjadi panas, kerana dalam taksub berhujah, beliau tidak mengendahkan teguran berkali-kali Yang Dipertua Dewan, Datuk Wan Razali Wan Mahussin yang memintanya duduk.

Ngah Ngah memberi contoh kemenangan Barrack Obama sebagai Presiden ke-44 Amerika Syarikat, sebagai satu iktibar bagi bangsa Malaysia ke arah bersatu padu, sebaliknya dakwa beliau, laporan akhbar tabloid itu adalah sebaliknya dan berbau perkauman.

‘‘Saya tidak pernah timbulkan isu perkauman. Apa yang saya cakap kemenangan Obama ini boleh kita jadikan contoh supaya Melayu boleh percaya Cina, Cina boleh percaya Melayu dan begitu juga kaum-kaum lain,” katanya.

Penjelasan Ngah Ngah yang panjang lebar itu semasa membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2009 itu mendapat reaksi Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob (BN-Pelangai) yang turut memintanya mendengar teguran Yang Dipertua Dewan.

Seterusnya dalam nada berseloroh Adnan berkata: ‘‘Itu memang kerja akhbar, Mereka akan cari berita sensasi, seperti contoh, jika mereka dapat berita ADUN Rompin atau Ibam ditangkap khalwat, lagi mereka suka. Kalau begitu anda (Ngah Ngah) baik tak payah baca surat khabar.”

‘‘Sepatutnya kita persetankan saja laporan macam tu. Ini hanya benda kecil, go to hell dengan (laporan) itu.” Kata Adnan lagi.

Menteri Besar kemudian berkata, beliau akan menjelaskan lebih lanjut berhubung isu itu pada sesi penggulungan nanti.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.14, 30 Nov - 6 Dis 2008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA