ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Sunday, November 23, 2008

GIMIK MENGHAPUSKAN POLITIK WANG DALAM UMNO?

GIMIK MENGHAPUSKAN POLITIK WANG DALAM UMNO?

TEMERLOH – Gara-gara melakukan gimik tidak bertempat dengan mengedarkan tiket nombor ekor kononnya bagi menghapuskan politik wang dalam UMNO bukan sahaja melucukan malah mempersendakan nilai-nilai Islam.

Perbuatan mengedar tiket nombor ekor kepada 300 orang perwakilan yang menghadiri Persidangan UMNO Bahagian Temerloh pada 8 November lalu itu telah diucapkan oleh mantan Ketua UMNO Bahagian Temerloh, Datuk Mohd. Sarit Yusoh.

Katanya, ketika didatangi oleh semua calon yang sibuk menjalankan kempen bagi meraih undi dengan mengedarkan kad dan nombor bagi pertandingan pelbagai jawatan, beliau turut menerima tiket nombor ekor 0440 yang diedarkan oleh seorang perwakilan..

“Ini adalah antara gimik tidak bertempat menghangatkan suasana pertandingan sebagai cara memikat minat ahli-ahli perwakilan supaya mengundi calon berkenaan, sedang orang lain menggunakan kad nombor dan pujuk rayu,” kata Mohd. Sarit.

Sementara itu menurut perwakilan yang mengedarkan tiket nombor ekor berkenaan, mantan Exco Pergerakan Pemuda UMNO era 1995, Che Wan Shamsiruddin Wan Shamsuddin memberitahu, beliau bertindak sedemikian bagi cuba menghapuskan politik wang yang berleluasa dalam UMNO.

Menurut beliau walaupun perbuatan itu dianggap sebagai gimik, apa yang dilakukan sebagai satu isyarat membenteras politik wang yang berlaku dalam pelbagai pertandingan jawatan dalam UMNO Bahagian Temerloh.

“ Saya bertanding sebagai Ahli Jawatankuasa dengan nombor 44 manakala nombor 04 adalah bagi pertandingan mendapatkan tempat dalam G7 dan jika nombor berkenaan bertuah, setiap yang menerima tiket nombor ekor itu akan dapat hadiah RM2,500.” katanya.

Dalam perkembangan yang lain, Dewan Pemuda Pas Temerloh difahamkan telah membuat laporan polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung isu pengedaran 'nombor ekor' semasa mesyuarat UMNO Bahagian Temerloh.

Laporan dibuat Ketuanya, Jauhari Ishak kerana menganggap perbuatan itu melanggar undang-undang bersabit salah laku rasuah dan mahu ia disiasat Seksyen 21 (1) Akta Pencegahan Rasuah atau lain-lain seksyen yang ada pada bidang kuasa BPR.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.13, 23 - 29 November 2008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA