ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Sunday, November 23, 2008

Pemimpin Pemuda PAS Cuba Racuni Pemikiran

Pemimpin Pemuda PAS Cuba Racuni Pemikiran
Orang Melayu Melalui Khutbah Jumaat Berbau Politik

MUADZAM SHAH – Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis meminta Jabatan Agama Islam Negeri Pahang (JAIP) memantau khutbah Jumaat berbau politik kerana jika tidak dipantau secara tegas sudah pasti khutbah berkenaan akan meracuni pemikiran orang Melayu membenci Kerajaan Barisan Nasional.

Katanya, JAIP diminta membuat pemantauan itu kerana khatib yang membaca khutbah terutama di kawasan Felda tidak bertauliah, tetapi mereka diberi laluan menyampaikan khutbah kerana mereka mendakwa sebagai tokoh Islam, sudah pasti kesempatan itu dipergunakan untuk kepentingan meluaskan pengaruh PAS.

Dr Jamaluddin memberitahu, baru-baru ini beliau solat Jumaat di Masjid Felda Keratong 4, Rompin dan mendapati dalam khutbah yang disampaikan seperti berceramah dan khatib berkenaan tidak membacakan teks yang disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri menyebabkan para jemaah menjadi resah dan tidak berpuashati.

Menurut beliau, pengisian yang sepatutnya disampaikan kepada jemaah mesti berpandukan teks khutbah sebenar, dan khuitbah yang disampaikan pada hari berkenaan jelas melanggar peraturan solat Jumaat seperti yang telah ditetapkan oleh JAIP.

“ Saya mempersoalkan khatib yang tidak bertauliah dan tidak baca isi kandungan teks khutbah, manakala khatib berkenaan bukan orang tempatan, tetapi didatangkan dari luar kawasan berkenaan.

“ Saya juga turut terkilan dengan keangkuhannya semasa menyampaikan khutbah yang telah menjadikan masjid sebagai markas PAS terutama bila mempersoalkan mengenai Akta Keselamtan Dalam Negeri (ISA) dan seterusnya menghentam Kerajaan.

“ Saya tidak kisah jika dia berceramah di markas Pas, malangnya dia bercakap di dalam masjid, soal-soal politik, kemudian pihak PAS mendakwa beliau bertindak kasar amatlah tidak benar sama sekali, “ ujar beliau lagi.

Dipetik dri Mingguan Watan
Bil.13, 23 - 29 November 2009

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA