ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, December 25, 2008

Bukit Tinggi bakal jadi Gerbang Pelancongan Pahang

Bukit Tinggi bakal jadi Gerbang Pelancongan Pahang

BENTONG – Bukit Tinggi yang terletak berhampiran Genting Sempah dan Genting Highlands akan dimajukan sebagai Gerbang Pelancongan Pahang baik pelancong domestik mahupun pelancong dari luar negara ke arah meningkatkan potensi kawasan agro-pelancongan tinggi menjadi salah satu Pusat Pelancongan direalisasikan tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Bentong, Datuk Liow Tiong Lai berkata, keistimewaan dimiliki kawasan ini berupaya menarik pelancong dengan memberi penekanan terhadap pertanian dan kemudahan infrastruktur yang baik di samping daya tarikan alam semula jadi yang berhawa dingin..

Menurutnya, menyedari potensi ini pihaknya akan berusaha berbincang dengan Kementerian Pelancongan untuk memastikan lebih banyak program dijalankan dalam usaha menjadikan kawasan ini sebagaimana kawasan tumpuan pelancong di seperti mana apa yang diadsakan di tempat-tempat lain.

“ Bukit Tinggi adalah kawasan pintu masuk ke negeri Pahang bagi mereka yang berkenderaan untuk ke Kuantan, Kuala Terenggani dan Kota Bharu, dan beberapa deretan kedai untuk menampung tujuan itu telah siap dibina.

” Sehingga kini terdapat tanah di kawasan ini dibangunkan untuk menjadi tempat tanaman sayur-sayuran sebagaimana terdapat di Cameron Highlands.

“Tambahan pula, hasil keluaran kawasan ini, terutama halia antara terbaik di dunia,” katanya.

Tiong Lai berkata, selain menekankan aspek pertanian penduduk di kawasan ini juga perlu membabitkan diri dalam menyediakan kemudahan homestay termasuk di Kampung Janda Baik dan Kampung Lentang, untuk menarik lebih ramai pelancong ke kawasan ini.


Menurutnya, melalui kemudahan homestay masyarakat setempat dapat menonjolkan budaya dan cara hidup seharian kepada pelancong.

“Penduduk di kawasan ini perlu bijak memainkan peranan supaya pembangunan di rancang dapat dilaksanakan dengan baik,” katanya.

Tiong Lai yang juga Menteri Kesihatan berkata, keindahan alam semula jadi kawasan ini perlu terus dipelihara supaya tarikan sedia ada dapat dikekalkan.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.18, 28.12.2008 - 3 Jan 2009

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA