ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, December 25, 2008

SIKAP MEMBISU PEJABAT AGAMA ISLAM TEMERLOH

SIKAP MEMBISU PEJABAT AGAMA ISLAM TEMERLOH:
PEMUDA PAS BANTAH

TEMERLOH – Pemuda Pas membantah sikap Pejabat Agama Daerah Temerloh yang masih belum menyiasat dan mengambil tindakan mengikut Undang-Undang sedia ada di atas isu pengedaran nombor ekor semasa Mesyuarat UMNO Bahagian Temerloh 9 November lalu.

Ketuanya, Jauhari Ishak memberitahu, memorandum bantahan telah dihantar malangnya sehingga hari ini masih tidak ada tindakan diambil Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) yang bertanggungjawab memelihara kesucian agama Islam berhubung isu berkenaan.

Menurut beliau lagi, Pemuda Pas meminta JAIP menyiasat dan mengambil tindakan mengikut Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam dan Adat Resam Melayu Pahang kerana tindakan itu secara terang menghina Islam.

“Apa yang kami perhatikan masih tidak ada tindakan diambil berhubung perkara tersebut dan ini sangat mengecewakan,” katanya.

Beliau berkata demikian di Pejabat Agama Daerah Temerloh selepas menghantar memorandum anti kemungkaran dan maksiat di sini, baru-baru ini.

Hadir sama Pembantu Khas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas Kuala Semantan, Fairuz Hisham Nordin, Ahli Jawatankuasa Pas Kawasan Temerloh Hashim Abdullah dan Peguam Syarie Abdullah Abd Karim.

Jauhari berkata, memorandum itu juga bertujuan membantah gejala maksiat dan kemungkaran yang berlaku dalam negeri yang dilakukan umat Islam termasuk pemimpin UMNO.

Katanya, Pas menganggap ia satu bentuk penghinaan terhadap Islam yang dilakukan baik secara terang mahupun tersembunyi yang boleh menjejaskan akidah umat Islam.

“Segala macam kemungkaran dan maksiat yang berlaku di depan mata jika tidak dicegah secara bersungguh-sungguh boleh mengundang kemurkaan Allah SWT,” katanya.

Juahari bersama Pemuda Pas Temerloh mendesak pihak JAIP yang mempunyai kuasa dan pengaruh supaya mengambil tindakan mengenai isu pengedaran ‘nombor ekor’ terbabit.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.16, 14 - 20.12.2008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA