ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, December 25, 2008

PENGKID TIDAK BAHAYAKAN MASYARKAT?

PENGKID TIDAK BAHAYAKAN MASYARKAT?

KUANTAN – Di Pahang, pengkid tidak bahayakan masyarakat kerana gejala ini tidak serius dan hanya kes terpencil dan iaitu berlaku dalam kelompok yang sangat kecil.

Mufti Negeri Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman dipetik sebagai berkata, tiada laporan yang diterima berkaitan gejala perempuan yang menyerupai lelaki atau lebih dikenali sebagai pengkid.

“Saya merasakan kelompok ini tidak bahaya kepada masyarakat, namun ia perlu diberi perhatian dengan pengawasan tertentu agar tidak terus mempengaruhi dan menular.

“Jika hendak melihat golongan pengkid berdua-duaan pun susah sama ada di bandar atau pun di kampung,” katanya.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 24 Oktober lalu mengharamkan tingkahlaku dan perbuatan perempuan yang membuat penampilan seperti orang lelaki.

Fatwa itu dikeluarkan setelah melihat gejala itu dalam kalangan remaja perempuan Islam semakin menular dan membimbangkan.

“Bukan sahaja gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki, malah mereka tidak berminat kepada lelaki tetapi berminat kepada kaum sejenis atau lesbian.

“Perkara ini perlu disekat kerana hukumnya adalah haram dan bercanggah dengan tabii dan fitrah kehidupan manusia dan dalam agama Islam jelas tidak boleh,” katanya.

Abdul Rahman berkata, Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) boleh mempertimbangkan bagi memperuntukkan undang-undang khas berkaitan isu tersebut.

Menurut beliau, kawalan dan pemantauan perlu dilakukan berasaskan adanya rasa kebimbangan berkaitan generasi muda yang sering bertindak mengikut hawa nafsu semata-mata.

“Jika seseorang itu masih bergelar pelajar, menjadi tanggungjawab ibu bapa mengawal perlakuan anak-anak mereka.

“Namun jika sudah bekerja, majikan memainkan peranan membantu kerana pergaulan yang membentuk cara hidup seseorang itu,” katanya.

Beliau menasihati masyarakat untuk mengikut perintah Allah SWT dan patuhi larangan-Nya dengan menegaskan yang amalan songsang itu dilaknati.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.16, 14 - 20.12.2008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA