ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, December 25, 2008

KEGANJILAN DALAM WANITA UMNO PAHANG

KEGANJILAN DALAM WANITA UMNO PAHANG

KUANTAN – Pemilihan 14 orang Ketua Wanita UMNO dari bahagian-bahagian telahpun selesai baru-baru ini dan siapakah yang akan dilantik oleh Ketua Wanita UMNO Pusat untuk menjadi Ketua Wanita UMNO Perhubungan Negeri Pahang masih menjadi tanda tanya dikalangan ahli-ahli wanita UMNO di negeri ini.

Sebelum ini sejak tahun 2000, Datuk Maznah Mazlan telah dilantik oleh Tan Sri Rafidah Aziz untuk mengetuai Wanita UMNO Pahang dan jelas atas perlantikan beliau membuatkan ramai ahli-ahli Wanita UMNO di bahagian-bahagian berasa tidak berpuashati kerana sepatutnya salah seorang daripada Ketua Wanita UMNO Bahagian dilantik.

Walaubagaimanapun, sejak Maznah mengetuai Wanita UMNO Perhubungan Pahang, kepimpinan beliau telah dapat diterima oleh majoriti ahli-ahli Wanita UMNO di negeri ini yang telah membawa banyak kemajuan dalam memperjuangkan nasib wanita baik dalam politik, ekonomi mahupun sosial dan disenangi atas kebijaksanaan beliau meminpim.

Selepas Persidangan Wanita UMNO Bahagian-bahagian yang baru selesai, seramai 13 Ketua Wanita UMNO Bahagian yang lama kekal mempertahankan jawatan masing, antaranya Ramiza Mohd. Hussein di Cameron Highlands, Siti Fatimah Yahya di Lipis, Jariah Hashim di Raub, Roslin Abdul Rahman di Bentong,

Norehan Abu Bakar di Kuala Krau, Senator Siti Rokiah Mohd. Zabidin di Temerloh, Manila Abdul Latif di Bera, Datuk Rosni Zahari di Maran, Zaiton Mat di Kuantan, Datuk Dr Siti Zaharah Sulaiman di Paya Besar, Dato Ramlah Kassim di Indera Mahkota, Dato Halimah Hamzah di Pekan dan Shamsiah Haji Arshad di Rompin.

Manakala seorang pendatang baru yang akan menganggotai Wanita Perhubungan Negeri Pahang iaitu Ketua Wanita UMNO Bahagian Jerantut, Norhelan Mahmud yang berjaya menewaskan Nazilah Abdul Latiff dengan majoriti yang kecil dalam satu pertandingan sengit dan dramatik.

Mingguan Watan difahamkan, tokoh yang berminat untuk dilantik sebagai Ketua Wanita UMNO Perhubungan Pahang ialah Datuk Rosni, dan sejak beliau digugurkan bertanding dalam Pilihanraya Umum ke 12 di DUN Kuala Sentul menambahkan lagi penentangannya terhadap Rafidah dan Maznah.

Beliau difahamkan memberi sokongan kepada Datuk Shahrizat Abdul Jalil dalam perebutan jawatan Ketua Wanita UMNO Pusat menentang Rafidah dengan hasrat jika Shahrizat menang, beliau yang akan dilantik sebagai Ketua Wanita UMNO Perhubungan Negeri Pahang.

Sementara itu Ketua Wanita UMNO Bahagian Paya Besar, Dr. Zaharah tetap senada dengan 13 lagi Ketua-Ketua Wanita UMNO Bahagian-Bahagian di negeri ini untuk terus menyokong pelan peralihan kuasa yang disetujui pada bulan Jun 2009, dan mereka tetap akan memberi sokongan yang padu terhadap Rafidah.

Dalam tinjauan rambang kepada wakil-wakil dari Wanita UMNO 14 bahagian di negeri ini, Rafidah dijangka akan mendapat sokongan 60 peratus, 30 peratus lagi memberi sokongan kepada Shahrizat, lagi 10 peratus akan tunggu dan lihat, ini bermakna peluang Rafidah untuk kekal sebagai Ketua Wanita UMNO Pusat adalah cerah.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.17, 21 - 27.12.3008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA