ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Saturday, November 8, 2008

SEKATAN BERPOLITIK DARI PEGAWAI KERAJAAN

SEKATAN BERPOLITIK DARI PEGAWAI KERAJAAN
KUMPULAN ‘A’ PERLU DIMANSUHKAN!

JERANTUT – Kerajaan wajar memansuhkan peraturan yang menyekat pegawai-pogawai kerajaan dari Kumpulan ’A’ aktif berpolitik kerana sekatan sedemikian menyebabkan berlaku ketandusan pemimpin di peringkat akar umbi.

Keadaan ini semakin ketara sejak akhir-akhir ini dan sekatan berkenaan memungkinkan negara akan mengelami kemarau pemimpin berkualiti, terutama bagi mereka yang berminat untuk menjadi pemimpin politik di peringkat bawahan.

Di dalam Perintah Am Bab ’D’ memang sudah trermaktub larangan berpolitik kepada pegawai-pegawai Kerajaan yang memiliki ijazah dan keadaan ini menyebabkan pegawai-pegawai Kerajaan terbabit menjauhkan diri dari bergerak aktif dalam gerakan politik.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr Ahmad Shukri Ismail berkata, ketandusan pemimpin berkaliber dan berpotensi sudah lama dirasai hingga sampai ke peringkat membimbangkan kerana larangan itu seolah-olah memakan diri sendiri, terutama parti kerajaan yang diterajui UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Menurut beliau, sekatan itu menyebabkan ramai pegawai-pegawai Kerajaan, terutama guru kumpulan A tidak boleh aktif dalam politik, walhal sejarah membuktikan guru sebagai pejuang bangsa dan negara.

“Jika diimbas kembali, ramai guru terbabit dalam politik secara langsung dan tidak langsung sebelum merdeka dahulu untuk turut memperjuangkan kemerdekaan, namun kebetulan pada masa itu guru memiliki sijil perguruan dan tidak di kategorikan Kumpulan A.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.11, 9 - 15 November 2008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA