ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, March 5, 2009

Kepemimpinan Najib bakal corak masa depan negara


Kepemimpinan Najib bakal corak masa depan negara
Oleh Abdul Rahman Sulaiman/ Berita Harian 5.3.2009

Pengalaman dimiliki Timbalan Perdana Menteri dijangka bantu hadapi ancaman kemelesetan, masalah politik

JIKA tiada aral merintang, insya-Allah Datuk Seri Najib Razak akan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri selepas Perhimpunan Agung Umno hujung bulan ini. Timbalan Perdana Menteri itu akan mengambil alih jawatan daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mengetuai kerajaan sejak Oktober 2003.

Pelantikan Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia keenam adalah kemuncak kepada satu pelan peralihan rapi yang diputuskan oleh kedua-dua pemimpin berkenaan dengan persetujuan Majlis Tertinggi Umno kira-kira 10 bulan lalu.

Sebelum itu, Najib yang juga calon tunggal mengisi jawatan Presiden Umno berikutan keputusan Abdullah tidak mempertahankan jawatan, akan diumumkan secara rasmi sebagai memenangi kerusi Presiden secara tidak bertanding. Perhimpunan Agung Umno tahun ini dijadualkan berlangsung dari 24 hingga 28 Mac ini.

Seperti yang terbukti setakat ini, semua rancangan yang dipersetujui dalam pelan peralihan kuasa itu berjalan dengan lancar dan teratur sesuai dengan tradisi Umno dan adat istiadat orang Melayu, walaupun ada percubaan untuk menggelincirkannya oleh pihak tertentu, terutama pembangkang.

Antara usaha yang dijalankan untuk menggagalkan pelan peralihan kuasa itu ialah penyebaran pelbagai teori serta khabar angin kononnya Abdullah mengubah fikiran dan ingin terus kekal memimpin kerajaan.
Beberapa siri kekacauan seperti protes jalanan oleh golongan tertentu akhir-akhir ini juga dipercayai sebagai sebahagian daripada usaha terancang untuk menggagalkan pelan berkenaan.

Mujurlah ahli Umno dan sebahagian besar orang ramai tidak mudah termakan dengan dakyah itu yang tujuannya tidak lain dan tidak bukan semata-mata melemahkan kerajaan dengan menghakis keyakinan orang ramai terhadap Najib dan merosakkan kredibiliti Perdana Menteri.

Abdullah pasti dapat menghidu niat tidak baik di sebalik permainan politik ini, sehingga beliau terpaksa membuat penjelasan secara umum.

Beliau memberitahu pemberita di Hua Lin, Thailand, baru-baru ini bahawa tiada apa-apa yang berubah mengenai pelan peralihan kuasa yang dipersetujui itu.
Malah, Abdullah menegaskan beliau tetap berpegang pada rancangan untuk menyerahkan jawatannya kepada timbalan beliau selepas pemilihan Umno hujung bulan ini.

Katanya, soal mengubah pelan berkenaan tidak timbul kerana persetujuan sudah dibuat oleh beliau untuk menyerahkan kuasa.

Dengan penjelasan Abdullah itu, orang ramai terutama anggota Umno serta kakitangan kerajaan tidak akan lagi mempercayai cakap-cakap kosong yang disebarkan di seluruh negara yang jika dibiarkan tentu boleh menjejaskan kestabilan politik, sekali gus mengekang usaha menangani krisis ekonomi global yang turut melanda negara sekarang.

Sebaliknya, seluruh tumpuan perlu diberikan kepada usaha mengurangkan tekanan yang dihadapi dalam kehidupan harian akibat krisis sekarang.

Kalau boleh tumpuan dan masa yang kini nampaknya begitu banyak diberikan terhadap soal politik patut dikurangkan untuk memberi peluang kepada usaha menangani krisis ekonomi.

Pelbagai petunjuk mutakhir ekonomi yang dikeluarkan setakat ini tidak memberikan isyarat yang menggalakkan bagi ekonomi negara untuk tahun ini dan tahun depan. Kerajaan yang menyedari hakikat itu mengambil pelbagai langkah untuk mengurangkan beban rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah dan kurang mampu dalam menghadapi zaman sukar ini.

Antara lain, pakej rangsangan bernilai RM7 bilion dilancarkan Julai lalu untuk menggerakkan pertumbuhan.

Minggu depan satu lagi stimulus yang bernilai lebih besar dalam bentuk 'bajet mini' akan dibentangkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan di Dewan Rakyat.

Seperti yang dijelaskan, semua langkah rangsangan ekonomi yang diperkenalkan itu bertujuan untuk mengurangkan beban rakyat, bukan untuk sama sekali mengelakkan mereka daripada terjejas daripada krisis sekarang.

Tidak siapa mampu mengelakkan diri sama sekali daripada krisis sekarang kerana ia adalah fenomena global yang menimpa hampir semua negara di dunia. Tiada siapa yang boleh meramalkan secara tepat bila krisis ini akan berlalu dan rakyat dapat hidup seperti sedia kala.

Sebagai sebuah negara kecil yang mengamalkan ekonomi terbuka, Malaysia cuma mampu untuk bertahan dan berharap agar keadaan kembali normal secepat mungkin.

Najib yang akan mengambil alih sebagai ketua kerajaan menyedari hakikat ini. Beliau juga menyedari bahawa beliau akan mengambil alih ketika negara berada dalam situasi paling sukar dalam sejarah kewujudannya.

Paling ketara ialah beliau akan dibebani dengan pelbagai masalah yang belum selesai – daripada masalah ekonomi sehinggalah kepada masalah politik, sosial, keselamatan dan sebagainya.

Untuk itu, beliau sudah menyiapkan diri sebaik mungkin untuk melaksanakan amanah yang berat itu. Menurut pegawai yang rapat dengan beliau, sejak beberapa bulan lalu, Najib berkerja cukup keras sehingga kadang-kadang tidak tidur sehingga subuh.

Beliau menghabiskan masa yang ada untuk berbincang dengan pegawai, pakar, perunding dan kawan-kawan di samping membaca pelbagai laporan dan cadangan.

Oleh kerana sering tidur lewat ini, untuk beberapa ketika beliau diserang selesema.

Semua pihak, tanpa mengira fahaman politik, agama dan kaum boleh menyumbang ke arah memperbaiki keadaan sekarang dengan tidak banyak menimbulkan masalah kepada kerajaan.

Paling tidak, Najib sebagai Perdana Menteri perlu diberikan peluang untuk mengeluarkan negara daripada kemelut ekonomi dan politik yang dihadapi sekarang.

Semua ini bukan untuk Najib, Umno, Barisan Nasional atau kerajaan. Ia adalah untuk negara dan seluruh penduduk yang tinggal di dalamnya.

Penulis adalah bekas Ketua Pengarang Bernama

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA