ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

ANAK-ANAK AHMAD JAAFAR AR-RAWI

Thursday, November 27, 2008

PERPUSTAKAAN AWAM NEGERI PAHANG DHAIF?

PERPUSTAKAAN AWAM NEGERI PAHANG DHAIF?

KUANTAN . – Kerajaan Pahang disaran segera membaiki dan memulih bangunan perpustakaan yang amat dhaif itu sejajar dengan tarafnya sebagai Perpustakaan Negeri, pinta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semambu, Datuk Pang Tsu Ming.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Bajet Kerajaan Pahang 2009 pada persidangan keempat penggal pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-12 di Wisma Sri Pahang di sini Isnin lalu.

Katanya, Kerajaan Pahang digesa menaik taraf bangunan perpustakaan negeri yang dianggap ketinggalan zaman dan gagal menarik peminat buku di negeri ini kerana .
keadaan bangunan perpustakaan itu tidak selayaknya dijadikan Perpustakaan Negeri berdasarkan keadaannya yang semakin uzur dan usang.

Keadaan bangunannya yang ketinggalan zaman itu menyebabkan ada sebahagian penduduk menganggapnya sebagai stor Kerajaan.

Tsu Ming berkata, kedhaifan bangunan tersebut menyebabkan ia tidak dapat menarik penduduk di bandar ini terutama pelajar untuk menjalankan aktiviti membaca di perpustakaan itu.

''Pelajar di bandar Kuantan seolah-olah tidak berminat menjadikan Perpustakaan Negeri sebagai tempat mengulang kaji pelajaran atau membaca pada cuti persekolahan," jelasnya.

Malah tambah beliau, tidak ada papan tanda dipasang untuk menunjukkan arah perpustakaan itu yang lokasinya agak tersorok di bangunan-bangunan kerajaan di sini.

Dipetik dari Mingguan Watan
Bil.14, 30 Nov - 6 Dis 2008

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA